13 oktober: isimangaliso Wetlands - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu 13 oktober: isimangaliso Wetlands - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu

13 oktober: isimangaliso Wetlands

Blijf op de hoogte en volg Esther en Dirk

13 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Vanmorgen na een lekker ontbijtje een boottocht gemaakt om nijlpaarden en krokodillen te zien. We zitten op een kleine boot met 12 man en een leuke gids die veel uitleg geeft. Handen binnenboord houden is erg belangrijk. In dit gebied leven 2500 krokodillen, door de bewolking en frisse wind zullen we ze waarschijnlijk niet zien, ze blijven dan lekker onder water maar zien ons wel. Na een klein stukje varen zien we de eerste grote groep nijlpaarden. Ze zien er zo leuk uit met die flapperende oortjes, totdat ze hun bek open doen en je enorme tanden ziet. Elk jaar worden er in Afrika 3000 mensen gedood door een nijlpaard, we zijn nu toch wel blij dat we ze niet tegen het lijf gelopen zijn gisteravond. Wel is het erg leuk om ze van zo dichtbij in het water te kunnen zien. Even verderop weer een grote groep, het lijkt alsof ze drijven maar eigenlijk staan of liggen ze gewoon op de grond, ze kunnen ook niet zwemmen maar zakken naar de bodem en lopen dan over de bodem naar de plek waar ze naartoe willen. Verder zien we de fish eagle, die vissen uit het water pakt om op te eten en nog een paar super mooie gekleurde vogels. Op de terugweg hebben we toch een beetje geluk, op de kant ligt een krokodil en naast de boot zwemt er een. De krokodillen hier worden zo'n 4,5 meter. Die wij zien is wat kleiner maar vanaf 2,5m kunnen ze al een volwassen persoon doden. Omdat we eigenlijk geen genoeg kunnen krijgen van dieren kijken pakken we de auto en rijden nu het iSmangaliso wetland park in, maar dan aan een andere kant dan gister. Onderweg zien we nijpaarden, krokodillen, zebra's, gnoes, buffelsen wat klein wild. De rijden naar Cape Vidal, de kust van de Indische oceaan. Je schijnt hier fatastisch te kunnen snorkelen,  helaas is het daar niet echt weer voor. Terug richting st Lucia nemen we nog een omweg in de hoop toch een luipaard te zien, geen geluk. Helmaal niet als het hobbeldebobbel zandweggetje na 15km opeens verdwijnt in een groot gat, terugrijden is de enige optie. Vlak voordat we het park uitrijden wordt onze zoektocht toch een beetje beloond: vlak voor ons steekt een hyena de weg over. 's avonds heerlijk gegeten in de hoofdstraat, veel te grote porties voor veel te weinig geld. Daarna op tijd slapen want morgen weer vroeg dag.