Maandag 22 augustus, naar Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu Maandag 22 augustus, naar Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu

Maandag 22 augustus, naar Bali

Blijf op de hoogte en volg Esther en Dirk

22 Augustus 2016 | Indonesië, Lovina

Afgelopen nacht hebben we allebei met onze oordopjes ingeslapen, omdat we waren gewaarschuwd voor het geluid dat de moskee zou maken bij het gebed ‘s ochtends. Daardoor goed geslapen. Vanochtend weer op tijd vertrokken om de boot naar Bali te nemen, de reis zou inclusief het overvaren ongeveer 5 uur duren. Bij het ontbijt was het erg druk in het hotel, maar gelukkig was er nog een tafeltje. Daarna snel de bus in om naar Ketapang te rijden, waarbij we onderweg nog veel rijstvelden zagen met op de achtergrond Gunung Raung, een van de hogere bergen op Java, meer dan 3.000 meter. In Ketapang konden we snel op de boot en duurde het overvaren ongeveer een half uur, maar we hebben een tijd moeten wachten voor de kust van Bali, waardoor het ruim een uur duurde. Tijdens het varen ook een tijdzone gepasseerd, dus het is hier een uur later, 6 uur verschil met Nederland.
Eenmaal op Bali is het gevoel anders, meer een vakantiegevoel dan op Java, wat wellicht te maken heeft met de zee die we zien als we naar Lovina rijden. We rijden langs verschillende kustplaatsen en zien onderweg veel tempels die bij mensen in de tuin staan. Ook zijn de ‘toegangs’poorten, die voor elk dorp langs de weg staan, bijzonder en anders dan op Java, namelijk zoals een Hindoeïstische tempel eruit ziet. Bij het hotel aangekomen nemen we afscheid van Anang, die rijd direct terug naar Bandung. Toch vreemd om na ruim een week afscheid te nemen door een foto te maken, een enquête in te vullen en daarna fooi te geven als bedankje. Het went nooit, maar het wordt wel normaler. Het hotel is echt heel mooi en leuk aangelegd met allemaal aparte bungalows en bij de zee een zwembad met poolbar. Het strand heeft zwart zand en er liggen allemaal bootjes aan de waterkant, wat er gezellig uitziet. Eenmaal op het strand wil iedereen je iets proberen te verkopen, van Sarong tot dolfijntour. Na rond te hebben gekeken lunchen we in het restaurant van het hotel en gaan daarna wat regelen om morgenochtend dolfijnen te zien. Er is één aanbieder hier in de plaats die later weggaat dan de rest van de boten, waardoor je niet met een massa boten de dolfijnen ‘opjaagt’, wat ons goed klinkt, dus we mogen uitslapen, want we moeten daar om 7 uur zijn in plaats van 6 uur. Stukje lopen naar het kantoortje en terug met een scooter, want die kon je daar ook huren en dat is praktisch voor de rest van de dag morgen, namelijk wat watervallen en tempels bezoeken in de omgeving wat niet lopend te doen is. Een scooter voor anderhalve dag kost hier € 6, dus dat kon wel uit. Nog even rondgereden en getankt voor € 0,50 per liter en daarna bij het zwembad gezeten om nog even lekker te ontspannen. Het zeewater en zwembadwater is warm, maar koelt wel af. Voor het gemak hebben we vanavond ook in het restaurant bij het hotel gegeten.