Aapjes kijken - Reisverslag uit Bohorok, Indonesië van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Bohorok, Indonesië van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Blijf op de hoogte en volg Esther en Dirk

10 Augustus 2016 | Indonesië, Bohorok

Vanmorgen zetten we de wekker om 6.30uur en na het ontbijt vertrekken we met nog een Italiaans stel en 2 gidsen richting het gunung leuser national park. We lopen een steil hobbelig zandpad op en na ongeveer 30 minuten bereiken we de ingang van het park, daar begint de echte jungle. Eigenlijk net na de ingang hebben we al geluk, we zien 2 moeder Orang oetans met 2 kleintjes. Super leuk om te zien hoe ze aan het spelen zijn en van boom naar boom slingeren. Als we verder lopen wordt het pad steeds slechter, het is eigenlijk niet eens een pad te noemen. We lopen steil omhoog en naar beneden, moeten bij iedere stap opletten waar we onze voeten zetten. Overal zijn boomwortels, soms stukken glibberige stenen en modder. Echt een lastige tocht. Het weer maakt t niet makkelijker. We zweten ons kapot en drinken beide bijna 2 liter water. We pauzeren op een plek waar je niks anders hoort dan de jungle zelf. Geruis van de bomen, keihard gepiep van bepaalde insecten. We krijgen verse bananen, lychees, watermeloen en passievruchten. Even verderop hebben we weer geluk. Een Orang oetan vlak bij ons, als je wil kan je 'm aanraken, toch maar niet gedaan, je weet nooit. Verder zien we grote groepen makaken en zwarte gibbons. Deze zijn helemaal niet bang. Pakken zo een banaan uit je handen. Als we willen gaan lunchen ziet een van de gidsen verderop weer een Orang oetan. Weer een moeder met kleintje. De kleine is lekker aan het spelen, koppeltje duikelen en in z'n moeder klimmen. Super lief! We lunchen met Nasi goreng, gebakken ei en kroepoek, daarna verse ananas met passievrucht. Luxe lunch voor middenin de jungle. Daarna nog ruim een uur naar het dorpje. 7uur na vertrek zijn we weer terug en helemaal gesloopt. Als we aan de bar een drankje bestellen komt de manager van de lodge op ons af. Hij heeft gehoord dat er iets mis gegaan was met de kamer. Hij biedt ons een andere kamer aan en daarbij een gratis diner. Daarnaast maakt hij heel vaak zijn excuses. Ik schaam me bijna dat we er iets van gezegd hebben... Hij laat ons de andere kamer zien. De badkamer is een grote verbetering..Een wc die normaal doorspoelt en een douche waarvan niet gelijk alles nat wordt
Verder ruikt het fris in tegenstelling tot onze eerste kamer waar de badkamer continu naar riool rook. We willen het gratis diner niet accepteren.. Maar hij blijft aandringen, ben benieuwd hoe dat vanavond gaat. Nu eerst douchen en even bijkomen. Daarna weer goed insmeren. Ondanks dat we continu smeren met deet tegen de muggen tel ik bij mezelf al 32 muggenbulten.. Geen pretje..
Als we voor het avondeten in het restaurant aankomen blijkt er al een tafel gereserveerd. We mogen een drankje uitkiezen maar er is al eten uitgekozen. Het blijkt een complete Indonesische rijsttafel. Rijst, bami, vlees, vis, saus, groenten, kroepoek en een fruitsalade. Super lekker maar wel veel te gek en we voelen ons een beetje bezwaard.. Morgen staat er een lange rit op het programma. Eerst terug naar Medan en vanaf daar naar Parapat waar we met de ferry overvaren naar Samosir Island in het Tobameer. 259km rijden tot aan Parapat, geplande tijd 8 uur rijden...

• 10 Augustus 2016 - 16:52

Jelle:

Leuke verhalen, haha ga zo door

• 10 Augustus 2016 - 19:32

Tineke:

wat fijn dat jullie de aapjes van zo dichtbij hebben mogen bekijken xxx

• 11 Augustus 2016 - 09:08

Kirsten:

Wauw, gave tocht!

Sjaak En Jeanette:

super wat jullie allemaal al hebben gezien! Grote wens om veel aapjes te zien is iig al uitgekomen!
    En dan gelukkig een nieuwe kamer... helemaal niet gek dat je dat gemeld hebt, deze hadden jullie tenslotte geboekt!