31 augustus - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu 31 augustus - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu

31 augustus

Blijf op de hoogte en volg Esther en Dirk

02 September 2015 | Tanzania, Zanzibar

31 augustus

Vandaag worden we om 8.00 opgehaald voor een tour door stond town, de hoofdstad van zanzibar. Onderweg kijken we onze ogen weer uit naar alle mensen, dieren en winkeltjes langs de weg. In stond town ontmoeten we onze gids en de tour begint bij de oude slavenmarkt. Vanaf hier werden de Afrikaanse slaven vroeger verdeeld over de wereld. (de slaven uit Zuid Europa kregen malaria, daarom werd besloten om Afrikaanse mensen te gebruiken, zij kregen geen malaria) Deze markt was van de hele wereld nog het langst in gebruik. Via een trappetje komen we bij 2 slavenkelders. Hier werden de mensen vroeger met kettingen vastgebonden en een week zonder eten en drinken achtergelaten. Wc? Op de grond, als het vloed werd stroomde dat vanzelf weg. Er werd hier getest welke slaven sterkt en zwak waren. Een bizarre geschiedenis en erg indrukwekkend. De gids is erg enthousiast en verteld heel veel over de geschiedenis. Soms zoveel dat het moeilijk te volgen is al is onze interesse wel gewekt, toch maar eens wat over opzoeken thuis. Op zanzibar is 90% Van de bevolking moslim, de rest christen of niks. Je ziet dat duidelijk aan de vrouwen; ze dragen allemaal een hoofddoek, sommigen hebben het hele gezicht bedekt. Onze gids legt uit dat het dragen van een hoofddoek een groot deel cultuur is, ook de christelijke vrouwen dragen er een en hij beweert dat als ik naar zanzibar zou emigreren ik binnen een jaar ook een hoofddoek zou willen dragen.. Er is geen ruzie tussen de religies, kerken en moskee staan naast elkaar en de mensen mogen zelfs met elkaar trouwen. We bizar; de moslimmannen mogen 4 vrouwen hebben.. Maar niet iedereen kan dat natuurlijk betalen ;)
We lopen naar de foodmarket. Onderweg plukt de gids wat blaadjes, ze ruiken lekker fris naar citroen. Goed vasthouden en voor je neus houden straks. Buiten de markt ruiken we het al: vis. De vis wordt s nachts gevangen en hier in stukken gehakt en verkocht. Koeling? Ijs? Nee gewoon op betonnen tafels. Er zitten ook mensen op en op de muurtjes rondom, hun blote voeten vlak boven de vis met vliegen. Wij mogen niks eten en drinken hier, we zullen zeker ziek worden zegt de gids. De rest van de markt stinkt minder. Kramen vol groenten, fruit en kruiden. Kleurrijk en erg leuk om te zien. Er wordt vers suikerrietsap geperst en rondom de markt staan bbq's waar de mensen lamsspiesjes eten. We lopen door de smalle straatjes van de oude stad, de deuren zijn van het mooiste houtsnijwerk, de rest van de gebouwen is vervallen. Zonde, maar er is geen geld voor restaureren. Als een gebouw wel mooi is, is het een hotel. Je ziet heel veel Arabische invloeden, er werd vroeger geregeerd door sultans en het is een beetje 1001nacht. We bekijken nog wat bezienswaardigheden. De tour zou eigenlijk 2,5 uur duren maar alles, echt alles gaat hier hakuna matata en polle polle(rustig aan). De klok op de grote kerk werkt niet, waarom? nou gewoon: polle polle. De tour: hakuna matata, we gaan gewoon door tot we geen zin meer hebben, na bijna 4 uur rijden we terug naar het hotel. Daar chillen we nog een beetje en gaan op tijd slapen, voor morgen hebben we een snorkeltrip geboekt.

• 02 September 2015 - 13:01

Mirte: