26 augustus - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu 26 augustus - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu

26 augustus

Blijf op de hoogte en volg Esther en Dirk

28 Augustus 2015 | Tanzania, Ngorongoro

26 augustus

Na een lekker ontbijt rijden we naar het tankstation om de gemaakte band op te halen en om te leggen. Onderweg spotten we ons 3e luipaard, naast hem hangt zijn prooi, een dode gazelle. Na een tijdje bij de garage kunnen we verder richting Noord serengeti. We hopen daar de grote migratie te kunnen zien. Na ongeveer 45 minuten (weer op een slechte weg) horen we hard gesis. De band die net gemaakt is, is weer lek, niet zo goed gemaakt dus. We stappen uit. In de auto is het heerlijk koel, je staat in de schaduw en je hebt een koel windje als je rijdt. Nu we uitstappen merken we hoe heet het is. Aly vervangt met Dirk de band en ik kijk een beetje rond of er geen leeuwen of luipaarden in de buurt zijn. We rijden verder tot aan de grens met Masai Mara, Kenia. We zien de migratie al duidelijk. Uitgestrekte velden vol met duizenden gnoes, overal waar je kijkt. We eten onze picknick lunch met de zebras achter ons en de olifanten aan de overkant. Verder het park in ligt een familie leeuwen te luieren. Ook 4 kleintjes! Heel lief (zien ze eruit). Dan richting mara River, de rivier die jaarlijks ongeveer 2 miljoen gnoes en 1,2 miljoen zebras oversteken. We hebben enorm veel geluk en maken een oversteek mee. In deze tijd van het jaar heeft 95%van de dieren de oversteek al gemaakt. Veel mensen maken dit niet mee. Wij zien honderden gnoes, eerst allemaal door elkaar, later lijken ze een mooie rij te vormen. Alle auto's houden afstand, anders zullen ze de oversteek niet maken. De gnoes en wat zebras beginnen te rennen en opeens rijden alle auto's als een gek richting het water. En ja hoor, allemaal achter elkaar springen ze het water in, vechten tegen de stroom en proberen aan de overkant de steile kant op te klimmen. Sommige lukt dat, sommige vallen keer op keer het water in. Uiteindelijk lijken alle dieren veilig aan de overkant. De krokodil die we zien liggen heeft niet toegeslagen. We slapen de komende 2 nachten in mara under canvas, een reizend kamp zodat je de grootste kans hebt om de migratie mee te maken. Een fantastisch mooie tent met een mega groot bed en uitzicht over de velden met gnoes. Onze douche wordt weer gevuld en daarna nemen we een drankje bij het kampvuur en kijken we naar de 'bush television'. Na het eten is in onze tent het bed opengeslagen en branden er lampjes. 's nachts horen we de gnoes blaten maar slapen we heerlijk.

• 28 Augustus 2015 - 23:35

Mirte:

Oh supervet dat jullie dat hebben kunnen zien man! Gave foto's :D