20 oktober: Oudtshoorn naar Albertina - Reisverslag uit Albertina, Zuid-Afrika van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu 20 oktober: Oudtshoorn naar Albertina - Reisverslag uit Albertina, Zuid-Afrika van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu

20 oktober: Oudtshoorn naar Albertina

Blijf op de hoogte en volg Esther en Dirk

20 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Albertina

Scrambled eggs van waarschijnlijk struisvogel bij het ontbijt en heerlijk weer om de dag mee te beginnen. Vandaag namen we toeristische route naar Albertina, wat normaal maar 145 km verderop ligt, maar door de omweg 320 km zou worden. Eerst zijn we vertrokken naar een struisvogel boerderij waar uitleg werd gegeven waarom ze deze dieren vroeger en nu fokken. Vroeger voornamelijk vanwege de veren en het leer, nu nog steeds maar het vlees wordt ook verkocht. Het leer is een van de sterkste leersoorten op de wereld, na kangoeroe en krokodil. De veren leveren nog steeds veel geld op en worden gebruikt voor kleding, maar ook stoffers, omdat het statisch is en daarom goed stof opneemt. We hebben een rondje gereden over een klein deel van de boerderij, de dieren gevoerd en er was een mogelijkheid om op een dier te zitten en te rijden. Zitten heeft Dirk wel gedaan, maar rijden leek ons allebei niet fijn voor het dier. Een aantal mensen uit de groep deed dit wel en aan het einde was er nog een race tussen 2 'jockeys', waarbij een van de dieren klem kwam te zitten in een ketting aan het einde en helemaal in paniek raakte, dus uit de buurt blijven. Met een van de 2 tenen waar het dier op staat en een enorme nagel kan het dier uithalen en je behoorlijk 'opensnijden'. Na de Ostrich farm gingen we op pad naar Albertina met de omweg. De route heet Route 62 en loopt van Port Elizabeth naar Kaapstad, ofwel de Zuid Afrikaanse variant op de 66. Ontzettend mooie route en anders dan 66, van wat wij gezien hebben in USA, namelijk veel bergen langs de route en gedurende de route ook nog een pasweg. Je komt door oude, kleine dorpjes als Barrydale, Ladismith en Calitzdorp, welke bekend staan om het fruit dat ze daar verbouwen, waar ze port, brandy, wijn, etc. van maken. Ook rijdt je langs plaatsen als Dorpsrivier en Kobusrivier, genoemd naar de rivier die erlangs loopt. Veel fruit wat werd verbouwd rondom grotere plaatsen en verder stukken waar helemaal niets te doen en te zien was behalve mooie natuur. Voor de lunch zijn we gestopt bij een restaurant aan de Route 62, waar je van denkt dat ze het zo uit Amerika hebben laten komen. Oude pomptanken, veel oude en verroeste Coca Cola e.d. borden en Amerikaanse burgers. Met Elvis Presley, Jim Morisson en Bob Dylan op achtergrond en een mooi uitzicht op de bergen hebben we lekker geluncht. Daarna doorgereden naar Zoutpan Farm Guesthouse, waarbij we op een doorgaande geasfalteerde weg ineens overgingen op een gravelroad voor ongeveer 15 km. We kwamen aan rond 15:30 uur en kregen direct een farm tour, zodat we morgenochtend niet met de boer mee hoefde, dat kwam hem en ons beter uit. We liepen mee met de dame bij ontvangst en kregen veel van de grote boerderij te zien, waarbij dit 1 onderdeel was van de 4. Samen goed voor 4500 hectare grond, met vleeskoeien, melkkoeien, schapen, paarden (voor lange afstandswedstrijden, 40 - 120 km op een dag, Arabieren). Vroeger was het een struisvogel boerderij, maar door de vogelgriep fokken ze deze niet meer. Vanavond een braai met stokbrood, brood dat je om een stok wikkelt en dan opeet. De kinderen van het gezin dat er nu ook is vonden dat erg leuk. Verder weer struisvogel maar nu in een stoofpotje, wat erg lekker was.

• 21 Oktober 2014 - 20:21

Jeanette En Sjaak:

Wel zielig voor die struisvogel, zit eerst dirk op je rug, kom je vervolgens vast te zitten in een ketting en dan eindig je uiteindelijk waarschijnlijk op een bord.
    Wel leuk om te lezen dat ze langs route 62 de zaken van route 66 hebben nagebouwd. Hadden ze ook de beroemde kapperszaak? Goede achtergrondmuziek trouwens, dat hoor je niet vaak meer.
    Wel een hele grote boerderij: 200 daarvan en je hebt net zoveel land als alle veehouderijbedrijven in nederland. En heb je die voor het grootste deel lopend bekeken? 4.5x10 km? Dat zal een pittige wandeling zijn geweest :).

• 22 Oktober 2014 - 22:46

Rianne:

wauw,zo bijzonder om te lezen allemaal! Ben heel benieuwd naar Kaapstad!!