9 oktober: self drive Krugerpark - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu 9 oktober: self drive Krugerpark - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu

9 oktober: self drive Krugerpark

Blijf op de hoogte en volg Esther en Dirk

09 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Skukuza

Vanochtend was het dan eindelijk zo ver, we gaan Kruger National Park in om de Big5 te zien. Ontbijt was om 7:30 en werd weer ingeluid door de trommel, die werd gebruikt wanneer er eten werd geserveerd. Rond 8:30 reden we weg en rond 9:30 waren we in het park. Nog voor de eerste poort zien we een olifant. Dat was onze nr 3. Bij de ingang een boekje gekocht met informatie en tips over het park. Het gaat echt op z'n afrikaans: eerst wordt er gevraagd hoe het met je gaat en voordat je het boekje hebt ben je 5minuten verder. Bij de ingangspoort stonden Nederlanders die in dezelfde lodge hadden geslapen en die draaiden daar om, het bleek dat we bij de ingang ook een entreekaart hadden moeten krijgen, tsjah, dat was die meneer achter de balie even even vergeten? De man die Dirk hielp vroeg weer hoe het met hem ging en gaf daarna aan dat het betalen bij Skukuza, ons kamp, moest gebeuren. Ramen open, verrekijker in de aanslag, fototoestel op schoot en gaan. Buiten de poort hadden we al olifanten gezien, maar in Kruger waren ze, zo leek het, nog groter. In het park heb je verschillende uitkijkpunten, plekken weer je mag uitstappen en water holes waar je meer kans hebt om een dier te spotten. Bij het eerste uitzichtpunt was het al raak: een groep olifanten met kleintjes erbij op een behoorlijke afstand. Bij Bobbejaan Krans mochten we eruit en kijk je over de Timbavati rivier, maar die was grotendeels opgedroogd. Mooi uitzicht, maar niets gespot, totdat je denkt wat ligt daar nu voor een grote kei in een plasje water: een Neushoorn. Wel ver weg, maar toch uniek om te zien, ondanks dat de dag ervoor er een voor je truck langsloopt. Wat het zo leuk maakt in het park is dat iedereen op zoek is naar zoveel mogelijk dieren te zien, zodat je elkaar helpt. Groep Duitsers gewezen op de Rhino en helemaal hysterisch beginnen ze te praten met elkaar en foto's te maken. Bij grote plassen ben je er zeker van dat je iets spot, zoals giraffen (die moeite moeten doen om te drinken), zebra's, enorm veel impala's (waardoor je er minder moeite mee hebt als een leeuw/luipaard/cheetah zo'n dier pakt om voor je lens op te eten). Uit onverwachte hoek ook nijlpaarden, die komen ineens boven drijven, of krokodillen, waarbij je eerste denkt dat het een tak is die half op de kant ligt. Wat we tot dan toe 'missen' van de Big5 is het luipaard en raar genoeg de buffel, die we na een korte stop snel tegenkomen langs de kant van de weg. Enorme beesten als je ze vergelijkt met een koe en ook enorme gevaarlijk, want ze schijnen het kortste lontje te hebben van de 5, dus rustig passeren en foto's maken. 's middags komen we allerlei dieren tegen, zoals roofvogels, een met uitsterven bedreigde vogel en apen. Het blijft zo ontzetten gaaf, ookal zie je sommige dieren, zoals impala's heel erg veel. Als we net naar een paar olifanten hebben gekeken komt een vrouw ons tegemoet rijden die aangeeft dat we moeten stoppen, ze hebben net luipaarden gezien en we rijden er direct naar toe. Aan de overkant van een droogliggende rivier liggen in de schaduw 2 luipaarden, hoe degene ze ooit heeft zien liggen is al knap, ze zijn ver weg en bijna niet te zien door hun schutkleur, maar het levert mooief foto's n nog mooiere herinneringen op. De 'jacht' op de Big5 is volbrach, wat een geluk. Ze spelen met elkaars staart, lopen rondje rond de struik als ze de mensen aan de overkant zat zijn en wassen zichzelf en elkaar net als ons Luipaard dat doet. We waarschuwen ook weer een aantal mensen als we op de hoofdweg uitkomen en krijgen ook nog te horen dat er verderop leeuwen moeten zijn bij het water. De leeuwen hebben net hun 'fastfood', zoals een gids een impala (de horens vormen samen een soort M en je vind ze op iedere hoek) noemde, op en liggen uit te buiken in de schaduw met olifanten en nijlpaarden bij en in het water. Vanaf dat punt rijden we door naar ons restcamp Skukuza met een kleine omweg langs de Sabie rivier. Vlak voor de auto steekt een kudde olifanten over naar de rivier om te gaan drinken en wassen. Vlak daarbij in de buurt twee leeuwen. Indrukwekkend is om te zien dat een grote olifant met kleintjes om zich heen de leeuwen wegjaagt, zoals de rest rustig kan drinken en zich kan wassen, wat super leuk is om te zien. Als we een klein detour nemen, omdat we er bijna zijn, komen we nog een enorme kudde buffels tegen, waarbij de auto al in z'n achteruit staat voor het geval dat. Als een van de buffels schrikt van een andere buffel rijd de auto al naar achter, want het is toch best gevaarlijk als je dan te dichtbij staat. We rijden om half 6 het restcamp binnen, om 6 uur sluiten al de hekken in het park en moet je dus echt binnen zijn. Wij slapen vannacht in een rond huisje met rieten dak. Vanuit ons huisje lopen we naar de winkel en lopen dan door naar het restaurant om te kijken waar en wat we kunnen eten. Er is nog een tafel vrij met uitzicht over de Sabie rivier waar de olifanten nog lopen en blijven dan toch maar zitten om hiervan te genieten. Douchen enzo komt vanavond wel als het donker is en we hiervan niet meer kunnen genieten.

• 11 Oktober 2014 - 10:49

Kathy:

Indrukwekkend om de big 5 te hebben gezien! Zo te lezen was deze dag echt een beestendag! Nu alleen de koalabeertjes nog of niet Esther?

• 11 Oktober 2014 - 20:38

Sjaak En Jeanet:

Geweldig! Ik zie het voor me....