Ulurua naar Kings Canyon - Reisverslag uit Yulara, Australië van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu Ulurua naar Kings Canyon - Reisverslag uit Yulara, Australië van Esther en Dirk - WaarBenJij.nu

Ulurua naar Kings Canyon

Blijf op de hoogte en volg Esther en Dirk

18 December 2013 | Australië, Yulara

Opstaan om 3:50 uur was erg vroeg, maar bleek achteraf erg slim. Om 4:50 uur zaten we in de 4x4 richting Uluru en we begonnen met wandelen om 5:20 uur, waarbij het in de verte steeds lichter werd. Om de zonsopgang op de berg te zien moesten we nog ruim 20 minuten lopen en onderweg wilden we al wat foto's maken van de berg. Bepaalde delen mochten niet gefotografeerd worden, omdat dat heilige plaatsen zijn voor de aboriginals. We waren de enige groep die deze wandeling maakten, dus het was erg rustig. In eerste instantie denk je dat de uluru een vrij gladde grote rots is, al je dichterbij komt blijkt echter dat er overal grotten en spleten zijn waar de aboriginals woonden. Sommige stukken van de rode rots zijn zwart geworden door water wat er langs stroomt als het regeten. In een aantal grotten waren nog aboriginaltekeningen te zien. De zonsopgang was al minder bewolkt dan de ondergang, wat dus mooie foto's opleverde. De wandeling is 8,5 kilometer en we waren na ongeveer 2 uur terug bij de 4x4. Om 9 uur werden we door een aboriginal meegenomen die ons wat wilde vertellen over bepaalde plekken en wat de Uluru voor hun betekent. We hadden dus 1,5 uur te overbruggen met wat lekkers te eten en frisbeeën, een van de favoriete bezigheden van onze gids. De dame die ons wat ging vertellen heette Christine en alles moest vertaald worden, het is echt een onbegrijpelijke taal waar je totaal niks van verstaat. Er werd veel verteld over de grotten, waarin de vrouwen, jonge jongens, mannen en ouderen in zaten en wat erin deze grotten werd gedaan en geleerd. Ook werd er een waterplek getoond die vroeger erg belangrijk was voor de aboriginals maar die nu niet meer kan worden gebruikt door vervuiling. Met deze gids mochten we op plekken komen die normaal gesloten zijn voor toeristen. Na deze "Mala Walk" hebben we een bezoekje gebracht aan het cultural centre waar veel te zien was over de aboriginals, daarna zijn we teruggegaan naar de camping om te lunchen en daarna te vertrekken naar Kings Canyon, waar het nog warmer zou worden dan dat het al was. Het vroege vertrekken was dus nodig om op tijd terug te zijn, omdat het anders te warm zou zijn. Vandaag zou het ongeveer 40 graden worden, wat voelde als 45. De rit naar Kings Canyon was ongeveer 4 uur en daar was er de mogelijkheid om naar de bar te gaan of direct door naar het kamp, omdat dit niet dicht bij elkaar zou liggen. Wij zijn direct door gegaan naar het kamp om te gaan douchen, waarbij de weg er naartoe een mooie uitdaging was voor de 4x4. Na het eten nog even buiten gezeten, waar een schorpioen langs liep. Dirk had al besloten buiten te gaan slapen, dus dat was nog wel even slikken, maar uiteindelijk heerlijk geslapen buiten en bij het wakker worden steeds de sterren en bijna volle maan bekeken. De wekker voor de volgende dag stond ook weer vroeg, 4:00 uur.

• 24 Februari 2014 - 19:10

Sjouke En Carolien:

Hallo Dirk en Esther,

Al googelend op jullie namen deze waarbenjij.nu gevonden. Leuk om jullie ervaringen te lezen!
    (niet alles gelezen hoor). Is het goed met jullie? Inmiddels hebben wij het fotoboek al gereed maar omdat we nog regelmatig aan de Australië-reis denken en erover praten, kwam het idee op om jullie te 'zoeken'. We hebben nog wat leuke foto's uit de Outback waar jullie ook op staan. Als je het leuk vindt, kunnen we die opsturen. Zelf hebben we ons avontuur in Australië geweldig gevonden (op de Outback-dip na). We hopen, dat jullie ook zo genoten hebben maar zo te lezen, is dat best gelukt!

De hartelijke groetjes van
    Sjouke en Carolien Posthuma